واریز عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی به پایان رسید وضعیت بحرانی سد کرج؛ فقط ۸ درصد سد پر است آغاز دور سوم پیش‌فروش سکه ۱۴۰۴ از شنبه فرزین: تمام اولویت‌های ارزی دستگاه‌های مختلف را تا پایان سال با سرعت تامین می‌کنیم ۱۶ هزار تن میوه و ۱۲۰۰ تن خرما ذخیره شد توزیع برنج در شبکه رسمی قطع می‌شود؟ ۳۳ شرکت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما تعلیق شد واکنش دیوان محاسبات به اظهارات وزیر راه مبنی بر اینکه موجودی ما صفر است: موجودی حساب‌های این وزارتخانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر کیلو برنج داخلی طارم و هاشمی ۱۳۰هزار تومان تعیین شد پرواز لوفت‌هانزا دقایقی پیش در ایران به زمین نشست فرزانه صادق: باید مجوز ایرلاین‌هایی که پاسخگو نیستند باطل شود آماده واریز سود سهام عدالت باشید / جزئیات واریز سود سهام عدالت سبد معیشت خانوار کارگری با احتساب تورم بهمن،۲۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان تعیین شد تمدید مهلت واریز وجه پیش‌فروش سکه تحویل ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ احتمال جیره‌بندی آب در تهران قوت گرفت

قیمت خانه گران‌ تر می‌ شود یا مغازه؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن پیش‌بینی کرد که «در آینده به جز در برخی شرایط خاص، املاک تجاری شانس به مراتب کمتری از املاک مسکونی خواهند داشت.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۸ - 2019 June 23
کد خبر: ۱۴۳۵۷

به گزارش راهبرد معاصر ، بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن در یادداشت تلگرامی خود با طرح این پرسش که مغازه بخریم؟ نوشت: «در سال‌های پس از جنگ (در دهه ١٣٧٠) قیمت یک مترمربع مغازه در یک محله تا ۱۰ برابر قیمت یک مترمربع آپارتمان در همان محله بود و داشتن مِلک تجاری حاکی از متمول بودن بود. در آن شرایط، بانک‌ها و نهادهای شبه دولتی، با مشاهده سود سرشار سرمایه‌گذاری در املاک تجاری، به ساخت پاساژهای تجاری روی آوردند.»

 

وی افزود: «ضمن این‌که نباید از انگیزه‌های پنهان و آشکار شهرداری‌ها به جهت سود ناشی از فروش مجوز املاک تجاری چشم‌پوشی کرد. در ادامه با چشیدن مزه شیرین سرمایه‌گذاریشان، ساخت مال‌های عظیم تجاری رونق گرفت.»

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: «با اشباع تدریجی عرضه املاک تجاری، جذابیت این املاک، کاهش یافت؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون قیمت یک مترمربع مغازه در یک محله حدود ٢ تا ٤ برابر یک مترمربع آپارتمان در همان محله شده است. طی دو سال گذشته نیز که املاک مسکونی با رشد شدید قیمت مواجه بوده‌اند، املاک تجاری افزایش قیمت کمتری را تجربه کردند.»

 

ملکی با طرح این پرسش که چرا املاک تجاری به این حال و روز افتاده‌اند؟ عنوان کرد: «واقعیت انکارناپذیر این است که در ایران به ازای هر ۸ خانوار (۲۶ نفر) یک مغازه وجود دارد که به‌طور محسوسی بیش از نیاز است، بنابراین بدیهی است که بسیاری از افرادی که هم‌اکنون به ساخت یا خرید واحدهای تجاری مبادرت می‌کنند، در آینده از سرمایه‌گذاری‌شان ناراضی خواهند شد.»

 

وی متذکر شد: «علاوه بر حجم نامتعارف عرضه واحدهای تجاری، سمت تقاضای واحدهای تجاری نیز با تحولاتی اساسی، دست به گریبان شده است. با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی به تدریج برخی از فعالیت‌های تجاری نیازمند مغازه نخواهند بود و تقاضای مغازه برای برخی اصناف کاهش می‌یابد. آژانس‌های تاکسی تلفنی، آژانس‌های هواپیمایی و... نمونه عینی این موضوع هستند.»

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: «بر این مبنا می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نیز به جز در برخی شرایط خاص، املاک تجاری شانس به مراتب کمتری از املاک مسکونی خواهند داشت.»

منبع : خبر انلاین

ارسال نظر